جعبه رنگین کمان

کاردستی٬ بازی و آموزش برای کودکان٬ والدین و علاقه مندان

جعبه رنگین کمان

کاردستی٬ بازی و آموزش برای کودکان٬ والدین و علاقه مندان

با کودکان خود بازی کنید: بازی چی به چی مربوطه

play with kids  

سلام. نمى دانم شما والدین گرامى، تا چه حد به بازى کردن با کودکان خود اهمیت مى دهید و چه قدر وقت را براى این کار اختصاص مى دهید. اما کودکان شما، علاوه بر بازى با هم سن و سالان خود، به بازى با والدینشان نیز احتیاج دارند تا از این راه، تجربیات تازه‌اى به دست آورند و لذت سرگرم شدن همراه با پدر و مادر خود را درک کنند. پس اگر مى خواهید در زمان‌هایى که کودک شما بى حوصله است یا هم‌بازى‌اى ندارد و یا از بازى کردن به تنهایى، خسته شده است و یا در سفر یا میهمانى هایى هستید که کودک در آن جا تنها است، کودک خود را سرگرم کنید و خودتان هم از بازى همراه با کودکتان لذت ببرید، از همین الان شروع کنید به ابتکار و اختراع بازى‌هاى تازه و آنها را با سایرین به اشتراک بگذارید. ضمناً بازى کردن با کودک را امرى اجبارى یا از روى بى میلى نبینید و آن را به دیگران واگذار نکنید. من سعى مى کنم بعضى از این بازى‌ها را به شما معرفى کنم. شما هم اگر دوست داشتید مى‌توانید تجربیاتتان را براى سایرین بنویسید.

براى اولین نمونه، بازى‌اى را انتخاب کرده‌ام که به آن، نامِ بازى چى به چى مربوطه داده‌ام. این بازى، بسیار ساده است و به وسایل خاصى هم نیاز ندارد. کافى است تعدادى تصویر از مجله‌ها و روزنامه‌هاى کهنه و استفاده شده را پیدا کنید که بتوانید آنها را به هم ارتباط دهید. مثلاً تصاویرى از اندام‌هاى بدن یا اجزاى صورت، تصاویرى از حیوانات و اشیاء و خوراکى‌ها و غیره. بهتر است این تصاویر داراى اندازه‌هاى یکسان باشند. اگر کمى حوصله و سلیقه به خرج دهید مى‌توانید آنها را در قاب‌هاى کاغذى یا مقوایى هم‌اندازه، بچسبانید. حالا تعدادى از تصاویر را در اختیار فرزندتان قرار دهید و تعداد مساوى را هم براى خودتان بردارید. به نوبت، تصویرى را روبروى یکدیگر بگذارید و از همدیگر بخواهید که تصویرى مربوط به آن را روى آن تصویر قرار دهد. سعى کنید دلیل ارتباط ها را نیز به اختصار شرح دهید. مثلاً لب و دندان چرا به هم مربوطند؟  یا ظرف شیر و گاو چه ارتباطى با هم دارند؟ یا پول و نان چگونه با هم ارتباط پیدا مى کنند؟

همواره سعى کنید ارتباط ‌هاى تازه‌اى پیدا کنید و  نکات ظریف و طنزآمیزى در این ارتباط ها بیابید تا بازى شما جذاب‌تر و شیرین‌تر شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد